DYŻURY SPECJALISTYCZNE
W 116 111

HOP, HOP, MAMY DLA WAS COŚ EKSTRA!

Niedawno pytaliśmy Was w social mediach 116111.pl, z jakim specjalistą chciałybyście i chcielibyście porozmawiać pod numerem 116 111.

Pytanie nie było przypadkowe…

Przedstawiamy Wam dyżury specjalistyczne, w trakcie których będziecie mogli uzyskać konsultację i wsparcie od konkretnych specjalistek i specjalistów, a są to:

  • seksuolożki,
  • prawniczki,
  • dietetyczki,
  • pracowniczki socjalne,
  • pedagożki,
  • lekarka w trakcie specjalizacji z zakresu psychiatrii dzieci i młodzieży.

 

Dyżury specjalistyczne nie są dostępne przez całą dobę – w przeciwieństwie do naszych standardowych dyżurów wsparciowych pod 116 111, na których zastaniecie nas bez zmian: o każdej porze dnia i nocy. Jeżeli chodzi o dyżury specjalistyczne – możecie sprawdzić w grafiku poniżej, kiedy dyżurują poszczególni specjaliści.

Aby skontaktować się ze specjalistą wybierzcie dobrze znany Wam numer 116 111, a następnie poczekajcie aż wirtualny konsultant poda Wam numer, jaki należy wybrać, aby połączyć się z konkretnym specjalistą.

Godziny pracy specjalistów mogą się troszkę zmienić. Będziemy informować na bieżąco i aktualizować tabelę na tej stronie.

Wiemy, że czasem trudno jest Wam mówić o problemach na głos lub po prostu – wolicie pisać. I z tego powodu uruchomiliśmy także pisemne dyżury specjalistyczne! Od teraz możecie skorzystać z dyżurów specjalistycznych wysyłając wiadomość przez naszą stronę.

We współpracy z naszymi Specusiami przygotowałyśmy małą ściągę, która pomoże Wam zorientować się, jakie tematy możecie poruszyć w trakcie rozmowy z konkretnym specjalistą bądź specjalistką. Zerknijcie pod grafikiem!

GRAFIK DYŻURÓW SPECJALISTYCZNYCH

NA JAKI TEMAT MOGĘ POROZMAWIAĆ ZE SPECJALISTĄ?

Skontaktuj się z seksuolożką, jeżeli:

  • masz pytania dotyczące anatomii, higieny intymnej, zapobiegania ciąży.
  • masz pytania dotyczące problemów z akceptacją orientacji seksualnej czy określeniem swojej tożsamości płciowej.
  • masz pytania dotyczące edukacji dotyczącej dojrzewania – zmiany zachodzące w ciele, emocjach, mózgu, zachowaniu.
  • masz pytania dotyczące edukacji seksualnej – tematów takich jak masturbacja, „pierwszy raz”, antykoncepcja, profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową.
  • masz pytania dotyczące seksualności osób LGBTQ+ (w tym osób niebinarnych).
  • masz pytania dotyczące przemocy seksualnej, zagrożeń i granic.
  • masz pytania dotyczące procesu tranzycji w Polsce.
  • masz pytania dotyczące praw nieheteronormatywnej osoby uczniowskiej.
  • masz pytania dotyczące kompulsywnych zachowań seksualnych (uzależnień od masturbacji/pornografii).

 

Na dyżurze możesz otrzymać informacje dotyczące tematu seksualności i dojrzewania, w szczególności zasad i praw związanych ze zdrowiem seksualnym a także jego profilaktyki.

 

Skontaktuj się z prawniczką, jeżeli:

  • nie rozumiesz swoich praw i masz pytania o swoje prawa – przykładem może być sytuacja, w której ktoś nie traktuje Cię sprawiedliwie i nie wiesz, co zrobić.
  • Twoi rodzice się rozstają – jeśli rodzice się rozwodzą lub mają inne problemy, prawnik może pomóc Ci zrozumieć, jak to wpłynie na Ciebie i co możesz zrobić, aby czuć się bezpiecznie i komfortowo.
  • masz problemy z rówieśnikami – jeśli ktoś Cię prześladuje, zastrasza lub robi coś, co sprawia Ci ból w szkole, prawnicy mogą pomóc wyjaśnić, jakie masz prawa i jak można to zmienić. Możesz dowiedzieć się, jak zgłaszać takie zachowanie, aby czuć się bezpieczniej.
  • masz pytania dotyczące zagrożeń związanych z mediami społecznościowymi – jeśli ktoś Cię obraża w internecie lub udostępnia Twoje zdjęcia bez Twojej zgody, prawnik pomoże Ci sprawdzić, co można zrobić, aby to zatrzymać i jak chronić swoją prywatność.
  • zaczynasz pracować i nie wiesz, jakie masz prawa jako pracownik (np. ile godzin możesz pracować, ile możesz zarabiać lub czy musisz mieć zgodę od rodziców).
  • masz pytania dotyczące zakupów i zawierania umów. Jeśli planujesz kupić coś droższego (np. telefon, komputer) i podpisujesz jakąś umowę, prawnik wyjaśni Ci na co warto zwrócić uwagę zanim ją podpiszesz.
  • chcesz zapytać o udział w procedurach – jeżeli jesteś osobą, która doświadczyła przestępstwa, masz mieć przesłuchanie i nie wiesz, co się dzieje w sądzie lub nie rozumiesz, co mówią dorośli – prawnik pomoże Ci to wyjaśnić w sposób prosty i zrozumiały, abyś wiedział, co się dzieje i jakie masz możliwości.
  • jesteś osobą, która naruszyła prawo – prawnik pomoże Ci wyjaśnić, jaka odpowiedzialność prawna wiąże się z byciem niepełnoletnim, jakie mogą grozić Ci konsekwencje, jakie masz prawa w prowadzonym postępowaniu.
  • chcesz zapytać o sytuacje związane z dziedziczeniem – jeśli jesteś spadkobiercą po zmarłej osobie, prawnik pomoże Ci wyjaśnić, co to oznacza, jakie masz prawa, kto i w jaki sposób powinien zadbać o to, co odziedziczyłeś.
  • chcesz zapytać o kwestie związane z alimentami – jeśli uczysz się lub jesteś osobą niesamodzielną i nie otrzymujesz alimentów lub masz pytania dotyczące wysokości alimentów, prawnik może wyjaśnić, jakie prawa przysługują Ci w tej sprawie i jakie kroki można podjąć, aby alimenty były płacone zgodnie z obowiązującym prawem, nawet gdy ukończysz 18 lat.
  • chcesz wiedzieć czym jest władza rodzicielska, kto ją sprawuje, kiedy się kończy i czy możesz wyprowadzić się z domu przed ukończeniem 18-ego roku życia, prawnik może wyjaśnić Ci te kwestie w sposób jasny i zrozumiały.

 

Na dyżurze możesz skorzystać z porady prawnej przede wszystkim z zakresu prawa rodzinnego i opiekuńczego, porozmawiać na temat swoich praw i możliwych sposobów działania w przypadku ich przekroczenia, a także omówić interesuj zagadnienia prawne.

 

Skontaktuj się z dietetyczką, jeżeli:

  • potrzebujesz pomocy w trudnościach związanych z żywieniem.
  • chcesz uzyskać poradę żywieniową, edukację żywieniową.
  • zależy Ci na przybliżeniu sposobów radzenia sobie z problemami, w których:
    • tracisz kontrolę nad jedzeniem (np. słodyczy);
    • jesz emocjonalnie (np. zajadasz nudę, stres lub inne trudne emocje);
    • masz zaburzoną relację z jedzeniem;
    • objadasz się w sposób niekontrolowany;
    • jesteś młodą mamą – żywienie w ciąży i laktacji (nastoletnia ciąża);
    • nie umiesz przestać liczyć kalorii;
    • po jedzeniu czujesz wyrzuty sumienia;
    • chorujesz na zaburzenia odżywiania (anoreksję, bulimię, kompulsywne objadanie się, ortoreksję lub inne zaburzenia odżywiania). 

 

Skontaktuj się z pracowniczką socjalną, jeżeli:

  • masz pytania dotyczące przemocy domowej – jeżeli w Twojej rodzinie dochodzi do przemocy fizycznej / psychicznej w domu nie czujesz się bezpiecznie, pracownik socjalny odpowie na pytania dotyczące tego jak zgłosić przemoc, co może się wydarzyć jeśli ją zgłosisz, jakie masz możliwości uzyskania pomocy w takiej sytuacji, czym jest Niebieska Karta.
  • masz pytania dotyczące tematu uzależnień – jeżeli ktoś z Twojej rodziny ma problem z uzależnieniem lub nie wiesz co zrobić w sytuacji, kiedy rodzice bądź ktoś Ci bliski nadużywają alkoholu lub innych środków. Pracownik socjalny odpowie na pytania jak i gdzie zgłosić się po pomoc w przypadku uzależnienia, jak wygląda procedura przymusowego leczenia, gdzie zgłosić temat uzależnienia.
  • masz pytania dotyczące usamodzielnienia – jeżeli za chwilę kończysz 18 lat i chcesz wyprowadzić się z domu, ale nie wiesz jak to zrobić, pracownik socjalny wytłumaczy, jakie masz możliwości, jak wygląda procedura otrzymania lokalu, o jakie wsparcie finansowe możesz się starać, gdzie się udać po pomoc materialną oraz gdzie i jak możesz bezpłatnie skorzystać z pomocy psychologicznej czy prawnej.
  • masz pytania dotyczące tematu kuratora / asystenta rodziny / pracownika socjalnego – jeżeli Twojej rodzinie został przydzielony nadzór kuratorski lub odwiedza Cię pracownik socjalny czy asystent rodziny. Pracownik socjalny odpowie na pytania, jak mogą wyglądać odwiedziny i nadzór, po co one są, co będzie dalej.
  • masz pytania dotyczące ośrodków wychowawczych / ośrodków socjoterapii / domów dziecka – jeżeli zastanawiasz się jak wyglądają takie placówki lub nie wiesz czy w swojej sytuacji możesz zostać umieszczony w jakieś placówce. Pracownik socjalny może wyjaśnić, jak wygląda proces umieszczenia i jak to może przebiegać.
  • masz pytania dotyczące Ośrodków Interwencji Kryzysowej – jeżeli mieszkasz z rodziną w Ośrodku czy hostelu i nie wiesz, co może być dalej. Pracownik socjalny wyjaśni jak działają te placówki i z czego możesz skorzystać.
  • masz pytania dotyczące interwencji 112 – jeżeli w twoim domu była policja lub jeżeli wydarzyło się coś, co sprawiło, że konieczny był telefon na 112 i masz obawy co będzie dalej. Pracownik socjalny wyjaśni, jakie mogą być dalsze kroki i co może się wydarzyć.
  • masz pytania dotyczące sądów rodzinnych – jeżeli wiesz, że Twoja sprawa albo sprawa Twoich rodziców trafiła do Sądu i masz obawy co będzie dalej. Pracownik socjalny odpowie na Twoje wątpliwości, wyjaśni jakie są opcje i możliwości.

 

Na dyżurze możesz otrzymać informacje dotyczące możliwych opcji interweniowania w przypadku doświadczania przemocy domowej, wychowywania w środowisku dysfunkcyjnym (np. uzależnienia wśród członków rodziny, zaniedbywania, przemocy).

 

Skontaktuj się z pedagożką, jeżeli:

  • potrzebujesz porozmawiać o tym, czy Twoje prawa ucznia są właściwie przestrzegane.
  • masz trudności w nauce i nie wiesz, co może być ich przyczyną, jak dalej postępować i jak rozmawiać o tym z rodzicami, zastanawiasz się, czy potrzebujesz diagnozy trudności szkolnych.
  • masz pytania o dostosowania wymagań edukacyjnych – co to jest? Jak powinny wyglądać? Komu się należą?
  • masz trudne relacje z nauczycielem lub innym pracownikiem szkoły i nie jesteś pewna/pewny, co możesz zrobić,
  • zastanawiasz się, czym jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna i czy ona jest dla Ciebie.
  • jesteś ciekawy, jaką pomoc możesz otrzymać od pedagoga, psychologa, logopedy, terapeuty pedagogicznego, nauczyciela wspomagającego, doradcy zawodowego i czym te zawody się różnią.
  • masz opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej i nie wiesz, czy szkoła właściwie spełnia to, do czego masz prawo.
  • masz pytania o tematy związane z wyborem ścieżki kształcenia.
  • masz pytania o kwestie dotyczące dostosowania na egzamin ósmoklasisty/ maturzysty- komu przysługują, jakie to dostosowania.
  • chcesz się dowiedzieć, na czym polega nauczanie indywidualne i domowe i kto może skorzystać z takich form nauki.
  • masz jakiekolwiek inne pytania o szkołę, naukę, siebie jako ucznia.

 

Na dyżurze pedagożki możesz otrzymać informacje na temat dostępnych opcji pomocy pedagogicznej w systemie edukacji, kwestii związanych ze szkolnictwem.

 

Skontaktuj się z lekarką zajmującą się psychiatrią dzieci i młodzieży, jeżeli:

  • szukasz informacji na temat diagnozy medycznej, którą już masz lub którą u siebie podejrzewasz.
  • chcesz porozmawiać o lekach, które masz zapisane przez lekarza – bo np. nie rozumiesz, dlaczego zostały Ci zalecone lub obawiasz się działań niepożądanych.
  • chcesz dowiedzieć się, kiedy wskazana jest wizyta u lekarza psychiatry lub u psychologa.
  • szukasz informacji o tym, jak wygląda przebieg hospitalizacji w oddziale psychiatrycznym (dziennym lub stacjonarnym) lub ogólnym (np. pediatrycznym).
  • szukasz informacji na temat tego, jak przebiega wizyta u lekarza psychiatry dziecięcego oraz czy w trakcie wizyty musi lub może być obecny twój rodzic lub opiekun.
  • potrzebujesz edukacji na temat tego, co leży w kompetencjach lekarza, a co w kompetencjach innych specjalistów zajmujących się zdrowiem psychicznym.
  • chcesz dowiedzieć się, jak uzyskać od lekarza skierowanie, receptę lub zaświadczenie np. do szkoły.
  • chcesz dowiedzieć się, jak styl życia wpływa na Twoje zdrowie psychiczne.
  • szukasz informacji o ochronie praw pacjenta lub o tym, co obejmuje tajemnica lekarska.

 

Uwaga! Lekarka w ramach dyżuru specjalistycznego na infolinii 116 111 może udzielać jedynie ogólnych porad dotyczących wiedzy medycznej oraz funkcjonowania systemu ochrony zdrowia w Polsce. Rozmowa z lekarką na linii 116 111 nie jest odpowiednikiem wizyty lekarskiej, w trakcie rozmowy lekarka nie może stawiać diagnoz ani dawać bezpośrednich zaleceń dla pacjenta, a także wystawiać recept czy innej dokumentacji. Celem dyżuru specjalistycznego lekarskiego jest jedynie udzielenie informacji i edukowanie osób dzwoniących.