ukryj stronę

Problemy i rozwiązania

Jak radzić sobie po rozstaniu?

Być może doświadczyłeś/aś już rozstania i uczuć z nim związanych. Może być ono szczególnie trudne i bolesne, gdy to partner/ka podjął/a decyzję o odejściu. Może to rodzić wiele uczuć i myśli, z którymi nie jest łatwo sobie samemu poradzić. Często te emocje są ze sobą sprzeczne. Tęsknota miesza się ze smutkiem, miłość z żalem. Może pojawić się złość, ale też poczucie winy, jeśli to my zdecydowaliśmy o rozstaniu.

Rozstanie bywa trudnym, przykrym doświadczeniem i często wymaga czasu by się z nim pogodzić, zaakceptować je. Poniżej możesz przeczytać o kilku sposobach, które być może pomogą Ci poradzić sobie w takiej sytuacji:

Ważne by swoimi przeżyciami dzielić się z bliskimi

Po rozstaniu możemy czuć się osamotnieni. Zdarza się, że byliśmy z partnerem tak blisko, że gdy go zabraknie, nie wiemy do kogo możemy się zwrócić. Czujemy się od wszystkich daleko. Właśnie wtedy warto się zastanowić, kto z naszego otoczenia może nas wysłuchać, dać wsparcie i pocieszenie. Mogą to być osoby z grona przyjaciół czy rodziny, ale także innedorosłe osoby, które zajmują się pomaganiem, jak psycholog czy pedagog.

Ważne byś nie był/a wtedy sam/a

Często dobrym sposobem na to by poradzić sobie z przykrymi uczuciami i myślami związanymi z zerwaniem, jest spędzanie czasu wśród ludzi, na wspólnej zabawie, wyjazdach, rozmowach. Taki czas ze znajomymi czy rodziną może pomóc wzbudzić w sobie pozytywny nastrój, odzyskać radość, często pomaga też spojrzeć na związek i rozstanie z innej perspektywy. Pomaga odzyskać nadzieję, że mimo trudności, wiele jeszcze przed nami.

Zaangażuj się w jakieś działanie

Gdy czujesz, że wciąż dużo myślisz o byłym chłopaku/dziewczynie i trudno Ci sobie z tym poradzić, warto zaangażować się w jakieś działanie, które sprawia Ci przyjemność czy satysfakcję i które pozwoli Ci oderwać się od przygnębiających myśli. To może być realizowanie jakiejś pasji czy hobby jak sport, muzyka, czy malowanie, ale też praca jako wolontariusz na rzecz ważnej dla Ciebie idei lub większe zaangażowanie w naukę. Działanie pomaga wyciszyć myśli i nabrać trochę dystansu do rozstania, byłego chłopaka/dziewczyny, a także do swoich uczuć.  Daje wytchnienie i nową energię.

Odbuduj swoją wiarę w siebie

Bezpośrednio po rozstaniu możemy czuć się gorsi, mniej warci. Czasami pojawiają się wtedy pytania „dlaczego tak się stało?”. Zdarza się, że po rozstaniu mamy poczucie winy, myślimy że jesteśmy za mało atrakcyjni, ciekawi czy inteligentni. To jest naturalna reakcja na sytuację w której ktoś decyduje się na zakończenie kontaktu z nami.

Pamiętaj jedynak, że Twoja wartość jest wciąż taka sama.

W każdym momencie wciąż jesteśmy pełni potencjałów, zdolności i dobrych cech. Warto próbować sobie o nich przypomnieć w sytuacji zachwiania poczucia własnej wartości.

Pomyśl wtedy o tym:

  • co jest dla Ciebie ważne
  • co w sobie lubisz
  • jak lubisz spędzać czas
  • jakie odniosłeś/łaś w życiu sukcesy (od małych do dużych)
  • w czym jesteś dobry/a
  • za co cenią Cię inni (możesz ich o to zapytać)

Być może zadanie sobie kilku takich pytań pomoże Ci przypomnieć sobie o tym, co dla Ciebie jest ważne, za co się cenisz i lubisz niezależnie od wszystkiego. To jest właśnie to, kim jesteś. .

Pogódź się z tym co było, przywitaj to, co będzie

Najtrudniejszym etapem przy rozstaniu jest pogodzenie się z tym, że coś już minęło i prawdopodobnie nie wróci. Często wywołuje to reakcję buntu, niezgody, że tak może być. To normalne, że jest nam trudno pożegnać coś, co tak dobrze znaliśmy, na rzecz czegoś nowego, co może budzić obawę i pytanie czy sobie poradzę.

Jeśli miał/abyś ochotę porozmawiać o tym jak Ty przeżywasz rozstanie i zastanowić się, jak możesz sobie z tym lepiej radzić, zachęcamy Cię również do kontaktu z nami przez telefon 116 111 lub wysłanie wiadomości.